11/11/2008

KUNSTPROJECT LEEFSCHOOL KLAVERTJE 4 NEVELE







kringgesprek en praktijkoefening in leefschool klavertje 4 te Nevele o.l.v. Dirk Verhaegen

bedoeling was om op een eenvoudige manier kennis te maken met abstract, geometrisch en systematisch werk

het verschil werd uitgelegd tussen 'op het gevoel schikken' en 'een systeem gebruiken'

een systeem kan bijvoorbeeld zijn een rij met afwisselend een jongen, een meisje, een jongen ...

een dwingender systeem is bijvoorbeeld de leerlingen op een rij zetten van klein naar groot: er is maar één mogelijkheid

een gewone permutatie van vijf kleuren geeft 120 mogelijkheden

wij probeerden het met een pendelpermutatie, eerst met gekleurde vierkanten en daarna met vijf houdingen


Pendelpermutatie:

1) 1 2 3 4 5

2) 2 4 5 3 1

3) 4 3 1 5 2

4) 3 5 2 1 4

5) 5 1 4 2 3

in dit geval wordt elke rij herschreven volgens het principe 'de eerste laatst, de tweede eerst, de derde voorlaatst, ... enz. , tot men opnieuw de eerste rij bekomt

elk cijfer krijgt een kleur toegekend 'à la Piet Mondriaan'

foto's gemaakt door juf Hilde Dierckx
Frank Vangenechten zorgde voor de gekleurde paneeltjes

Blogarchief