7/13/2009

CULTUUR

'De huizen leken op tuinen, na een regenbui plotseling opgekomen uit het zand. Vormen van zuivere kleur - stralend, los van elkaar - waren op de wit glanzende muren geschilderd, als knipsels van Matisse. Patronen van kaneel, roest, staalgroen, roze, Antwerps blauw, oker, room, meekraprood, lampzwart, siena en antiek oker, misschien het oudste pigment ter wereld. Elk een vreugdekreet. De witgekalkte muren waren ingelegd met versieringen in felle kleuren, zo fel dat het haast pijn deed aan de ogen - geometrische patronen, planten, vogels en dieren, mozaïeken sieraden in het pleister; slakkenhuizen en glimmende steentjes. Boven de deuren zaten rijk beschilderde porseleinen borden, wel dertig of veertig per huis; als edelstenen in een halsketting staken ze af tegen de witte huid van het pleister - poreus, ademend, koel. Dit was een liefdesverklaring van mensen aan een plek, zo speels, zo rijk aan betekenis; de huizen gingen qua materialen en ontwerp zo naadloos op in hun omgeving dat ze nooit verplaatst konden worden. Een volmaakt samengaan van kunst, huiselijk leven, landschap - een schoonheid waarvoor je niet in eerbied wilde buigen, maar juist van vreugde opspringen.'

(uit Anne Michaels Het Wintergewelf, 2009)

'Ik kom uit de streek van de grote Aswan-dam. Ik was in New York toen de dam voltooid werd. Ik verloor mijn dorp. Toen ik terugkeerde en mijn volk elders zag, begreep ik in het diepst van hun ogen de ernst van dit verlies. Ik zag dat mijn volk verloren was. Ze verhuisden naar een half woestijngebied. Bij mijn terugkomst was ik zelf verloren. Ik speelde op mijn instrument zonder ophouden dezelfde zin herhalend. Ik zat op het waterwiel, de oudste machine van ons land. Iedereen die op het wiel gaat zitten raakt gehypnotiseerd door het geluid.'

(Hamza el Din over Escalay/Waterwheel)

'This is a duo composed and performed by Hamza himself. The constantly repeated ostinato at the bottom of the oud's range is intended to represent the rotations of a gear.'

(toelichting bij Oud Duo - de oerversie van Waterwheel - van Hamza el Dim)

Escalay/Waterwheel op Kronos Quartet: Pieces of Africa

Oud Duo
op Hamza el Din: Songs of the Nile

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief