9/03/2009

WYBRAND GANZEVOORT

























RE Gerard Bilders,

dag Dirk,

je kunt je ook thuis (en niet helemaal ongelukkig…) gaan voelen in het labyrint – hoewel, een spoorboekje uit 1982 was nog geen labyrint – en de treinen reden nog op tijd (?) –

hoe het was met die treinen in 1860 weet ik niet – maar misschien waren er nog geen spoorboekjes – dus misschien vandaar dat ongelukkig labyrintisch gevoel –

anyway, we moeten elkaar binnenkort nog eens tegenkomen …

hartelijk,

wybrand ganzevoort

HUGH BRODY

'In de grammatica en verwoording van de Inuktitut gelden duidelijke regels waarop vrijwel geen uitzonderingen voorkomen. Toch is het Inuktitut ook een taal met bijzondere mogelijkheden voor poëtisch gebruik en het creëren van metaforen. Misschien hoort dit wel bij elke taal. Maar de talen van jager-verzamelaars zijn misschien wel speciaal verplicht aan en afhankelijk van de metafoor. Logica en poëzie van woorden zijn voor veel volken onscheidbaar verweven. Iets wat essentieel is voor het menselijk welzijn, komt hier wellicht duidelijker naar voren dan elders. Jager-verzamelaars slaan enorm veel kennis op en gebruiken die kennis om cruciale beslissingen te nemen - vandaar het belang van liederen (om het geheugen te ondersteunen en nieuwe inzichten te bieden) en dromen (om beslissingen te kunnen nemen die gebaseerd zijn op een mengeling van feiten en intuïtie).'

'Een geest wordt een jongen wordt een veer wordt een man. Een man wordt een zalm wordt een geest wordt een vrouw. Een meisje wordt een hond wordt een zeehond wordt een geest. Een geest wordt een penis die gevoerd wordt aan een vrouw die een vos wordt die uitwerpsel wordt dat omgezet wordt in vliegen die geesten zijn. Een geest wordt een man die gemeenschap heeft met een lijk dat het leven schenkt aan een geest die een jongen wordt die een vogel wordt.'

Hugh Brody, De andere kant van het paradijs: over jager-verzamelaars, boeren en de verdeling van de wereld, 2004 (2001)

Uitgeverij Atlas
ISBN 90 450 0901 3


Background on Hugh Brody
Hugh Brody was born in 1943 and educated at Trinity College, Oxford. He taught social anthropology at Queen's University, Belfast. He is an Honorary Associate of the Scott Polar Research Institute at the University of Cambridge, and an Associate of the School for Comparative Literature at the University of Toronto.
In the 1970s he worked with the Canadian Department of Indian and Northern Affairs, and then with Inuit and Indian organizations, mapping hunter-gatherer territories and researching land claims and indigenous rights in many parts of Canada. He was an adviser to the Mackenzie Pipeline Inquiry, a member of the World Bank's famous Morse Commission and chairman of the Snake River Independent Review, all of which took him to the encounter between large-scale development and indigenous communities. Since 1997 he has worked with the South African San Institute on Bushman history and land rights in the Southern Kalahari.

Blogarchief