ALFABETHÉO
ALDO CAMINI
De rechtlijnige Theo van Doesburg had,
paradoxaal genoeg, vele gezichten en vele namen. Zijn echte naam was Christian
Emil Marie Küpper. Onder het pseudoniem Aldo Camini publiceerde hij in De
Stijl 'van onder het stof gehaalde' futuristische literaire teksten. Ook
een roman verscheen onder dat pseudoniem. Zie verder I.K. Bonset.
ASTMA
Van Doesburg stierf in 1931 op
achtenveertigjarige leeftijd in Davos tengevolge van een astma-aanval. Van
Doesburgs behoefte aan zuiverheid wordt soms in verband gebracht met zijn
astma.
AUBETTE (CAFE-RESTAURANT TE
STRAATSBURG)
Het gebouw dateerde uit de 18de eeuw.
Vanaf 1926 werd het tot amusementscomplex omgebouwd. Hans Arp en diens vrouw
Sophie Taeuber Arp hadden opdracht gekregen voor wandschilderingen. Bij het
project betrokken zij ook Theo van Doesburg, die o.a. de spectaculaire ciné-dancing op de eerste
verdieping ontwierp naast meubilair, belettering en spijskaart. Het hele
project werd spoedig na de realisatie verminkt en vernield. Recenter is het tot
tweemaal toe gerestaureerd, met steeds nauwkeuriger inzichten.
ARCHITECT
Theo van Doesburg was geen architect
in de normale zin van het woord. Wel staat zijn werk altijd in relatie tot
architectuur. Hij werkte samen met architecten als J.J.P. Oud, Jan Wils,
Cornelis Van Eesteren en zelfs Mallet-Stevens. Hij ontwierp tegelvloeren,
glasramen, bedacht kleurstellingen, realiseerde baanbrekende maquettes en
projecties. Hij bekommerde zich om de rol van de schilderkunst in de
architectuur. Uiteindelijk ontwierp hij zijn eigen huis. Voor Van Doesburg was
de schilderkunst het immateriële element tegenover de solide architectuur. Hij
verkoos desintegratie boven harmonie.
ARITMETISCHE SCHILDERKUNST
Op het einde van zijn korte leven
maakte Theo van Doesburg elementaristische, aritmetische schilderijen. Niet het
subjectieve componeren maar een wiskundige wetmatigheid bepaalt het werk. In
een geëxalteerde brief aan de dichter Anthony Kok getuigde hij van zijn nieuwe inzichten
en hun potentieel. Ook in het laatste nummer van De Stijl (1931) verschijnt posthuum een artikel waarin hij een
bovenpersoonlijk creëren verdedigt. Mogelijk hadden de aritmetische ontwerpen
ook een cinematografische bestemming. Van Doesburg bewonderde immers de
abstracte films van Hans Richter en Viking Eggeling.
ART CONCRET
Deze groep werd in 1930 op initiatief
van Van Doesburg opgericht. Het manifest wordt door 5 kunstenaars ondertekend.
De groep rivaliseerde agressief met de veel ruimere groep Cercle et carré
waartoe oude stijlkompanen Mondriaan en Vantongerloo behoorden. In feite was Art
Concret een eenmanszaak met wat schijnvennoten. Concrete kunst is abstracte
kunst die direct in de geest wordt bedacht, dus zonder abstractieproces, en die
met exacte middelen wordt gerealiseerd.
AXONOMETRIE
Is een vorm van parallelperspectief.
Naast maquettes maakte Van Doesburg in samenhang daarmee zulke architecturale
tekeningen. Het gaat eerder over architecturale ideeën dan over echte huizen.
Zoek niet naar een dakgoot! Kubische elementen schoven uit elkaar of
doordrongen elkaar. In 3-d waren het rechthoekige constructies volgens de
oorspronkelijke principes van De Stijl. In de 2-d projectie kregen ze
echter een diagonaal karakter. Dit zou invloed hebben op het introduceren van
de diagonaal in zijn schilderijen. Zie verder contra-composities.
BEELDHOUWER
Eén enkel project van Theo van
Doesburg kan tot de categorie van de architecturale beeldhouwkunst en het
monument worden gerekend. Het werd bekroond met o.a. Berlage in de jury maar
nooit uitgevoerd.
BAUHAUS
Van Doesburg had een complexe en vaak
agressieve relatie met het Bauhaus. Zie verder Weimar.
ÇA IRA!
Was een Antwerps Franstalig
avant-garde tijdschrift. In 1919 werd Van Doesburg als medewerker uitgenodigd.
In 1921 verschijnt een artikel: La Littérature d'Avant-Garde en Hollande.
Samen hiermee werd het tweede manifest van De Stijl afgedrukt. Het
artikel zelf bevatte vernietigende kritiek op de tachtigers. In 1922 verscheen Une
Plastique Nouvelle en Hollande.
COMMUNIST
Van Doesburg was communist maar
verzette zich tegen van staatswege gedirigeerde sociaal-realistische kunst.
CONTRA-COMPOSITIES
Op een bepaald moment verliet Van
Doesburg het strikte horizontaal-vertikaal en introduceerde hij de diagonaal in
zijn werk. Twee roden, twee gelen en twee blauwen zorgden verder voor een
dissonant effect. Contra-composities
hebben een anti-statisch karakter, ogen dramatisch en botsen met overwegend
orthogonale architectuur.
CONTRA-CONSTRUCTIES
Dit zijn axonometrische tekeningen
met zwevende en doordringende vlakken. Zij onderscheiden zich van de
axonometriën die uit kubische elementen bestaan. Het zijn uiterst
geïdealiseerde architecturale denkoefeningen.
DADA
Onder het pseudoniem I.K. Bonset
schreef Van Doesburg dadaïstische gedichten. Met zijn vrouw Nelly en Kurt
Schwitters organiseerde hij een dadaïstische veldtocht door Nederland. Hiervoor
ontwierp hij een typografisch opmerkelijke affiche. Naast De Stijl gaf Van Doesburg ook het dadaïstische tijdschrift Mécano
uit. Zie ook X-beelden.
DE STIJL
Ook bekend als Nieuwe Beelding
of Néo-Plasticisme. Theo van Doesburg was de centrale figuur van de in
1917 opgerichte groep De Stijl. De Stijl was tegelijk het
propagandistische tijdschrift van de in werkelijkheid lang niet zo hechte
groep. Van Doesburg bleef de hoofdredacteur tot zijn dood in 1930. Postuum
verscheen een laatste nummer als huldebetoon. De Stijl beoogde een abstracte, universele beeldtaal. Individuele
expressie werd uitgesloten.
DOES
(Voor de intimi...)
DOORBEELDEN
Vroege abstracten vertrokken van
figuratieve motieven: landschappen, figuren, stillevens. De stappen van
figuratie naar abstractie werden vaak in reeks getoond. Zulk proces kreeg de
naam doorbeelden. Vooral in de late jaren '10 is dit principe aanwezig
terwijl latere werken direct uit de verbeelding ontstaan. Concrete kunst maakt
een einde aan het doorbeelden en
wordt direct in de geest bedacht.
EESTEREN (CORNELIS VAN)
Samen met Van Eesteren maakte Van
Doesburg zeer experimentele architecturale ontwerpen (axonometriën, maquettes). Zij werden in Parijs
tentoongesteld en hadden zeer grote invloed op de ontwikkeling van de moderne
architectuur. Het is de periode van het elementarisme. Deze experimenten
zouden beïnvloed zijn door Einsteins tijd-ruimtelijke inzichten.
ELEMENTARISME
Van Doesburg ervaart de
oorspronkelijke stijlprincipes als te statisch en tot dogma vervallen. Het elementarisme
erkent nu de factoren tijd en ruimte als de meest elementaire van de Nieuwe
Beelding. Ook de dissonant wordt ingevoerd, in de vorm van telkens twee
gelen, roden en blauwen. Deze eigengereide verbetering van de Nieuwe
Beelding zorgt voor een breuk met Mondriaan.
FORME UNIVERSELLE
In de context van de aritmetische
compositie spreekt Van Doesburg over forme
universelle. Ook de piramide is een forme
universelle.
GLAS-IN-LOOD
Van Doesburg ontwierp glasramen voor
huizen van o.a. Oud en Wils.
HEKWERK
Van Doesburg verbreedt Mondriaans
zwarte hekwerk; een andere keer laat hij het weg zodat de kleurvelden elkaar
raken. In sommige Contra-Composities wordt het onafhankelijk van de kleurvelden
of krijgt het een draai van 45°.
ITTEN
Van Doesburg ambiëerde om leraar aan
het Bauhaus te worden. Zijn radicale ideeën zouden ongetwijfeld in botsing
komen met deze van Itten. Van Doesburg organiseerde daarom op eigen houtje
lessen over De Stijl en de Nieuwe Beelding. Deze lessen hadden
enorme invloed op het verdere Bauhaus. Zie ook Weimar.
JAFFÉ
Schreef een belangrijke monografie
over Van Doesburg. Evert Van Straeten, Sjarel Ex en Serge Lemoine zijn andere
belangrijke auteurs.
KATHOLIEK
Op het einde van zijn leven bekeerde
Van Doesburg zich tot de katholieke godsdienst. Een vroeg gedicht getuigt van
een religieuze kijk op het kunstenaarsschap: 'De Kunst wordt religie. 'De
Kunstenaar, de priester, die den wereldwil uitbeeldt, in vormen, kleuren,
woorden, klanken, de Priester, aan wien Wij het nieuwe leven danken.'
KLANKBEELDEN
In zijn klankbeelden toont
I.K. Bonset alias Van Doesburg de instrumentale zijde van het woordmateriaal.
De klankwaarde wordt typografisch zichtbaar gemaakt. Door de klemtoon op de
analyse van het woordmateriaal onderscheiden deze experimenten zich van Van
Ostaijens expressionisme.
LEIDEN
Leiden was het redactie-adres van De
Stijl.
MALLET-STEVENS
Deze Franse architect leerde Van
Doesburg en Van Eesteren kennen op een tentoonstelling rond De Stijl in
Parijs. Hij bewondert hun werk en integreert hun invloed in eigen werk. Van
Doesburg levert een bescheiden bijdrage aan een villa in Hyères: Kleurcompositie
voor bloemenkamer.
MEUDON
In 1928 ontwierp Van Doesburg voor
zichzelf en zijn echtgenote Nelly een atelierwoning. Het werd een sober wit
gebouw met slechts enkele kleuraccenten in geel-rood-blauw. Het ligt in de
Parijse voorstad Meudon en werd voltooid in 1930. Vandaag is het bezit van de
Nederlandse Staat en het wordt verhuurd aan kunstenaars.
MEUBELS
Voor Café Aubette in
Straatsburg ontwierp Van Doesburg Thonet-achtige stoelen. Eind jaren '20
ontwierp Van Doesburg voor zijn eigen atelierwoning een stalen buisstoel.
MONDRIAAN
Mondriaan was hoofdzakelijk schilder,
die zeer consequent evolueerde. Zijn vroege abstractie was bepalend bij het
ontstaan van De Stijl. Theo Van Doesburg evolueerde daarentegen eerder
sprongsgewijs tot contradictorisch. Zijn formuleringen klinken dogmatisch
terwijl hij tegelijk zijn vorige standpunten voortdurend vernietigt of
overwint. Naast schilder was hij ook typograaf, criticus, leraar,
letterkundige, performer, architecturaal ontwerper. Het conflict tussen
Mondriaan en Van Doesburg kan niet uitsluitend betrekking hebben gehad op het
introduceren van de diagonaal. Mondriaan was een beschouwelijke idealistische
utopist, Van Doesburg was een rusteloze activist in het heden.
MÉCANO
Naast De Stijl bedacht Van
Doesburg ook het dada-tijdschrift Mécano waarvan vier nummers verschenen.
De vormgeving is dadaïstisch met constructivistische allure.
NELLY VAN DOESBURG
Was Theo's derde vrouw. Hiervoor brak
zij met haar familie. Zij was pianiste die modernistische muziek speelde en zij
nam actief deel aan de dadaïstische tournees.
OUD (J.J.P.)
Was een baanbrekend Nederlands
architect. Het vakantiehuis De Vonk kreeg door Van Doesburg ontworpen
tegelvloeren.
PETRONELLA
zie Nelly
PSEUDONIEMEN
Theo Van Doesburg zelf was op zich
reeds een schuilnaam. Die verwees naar zijn natuurlijke vader. I.K. Bonset en
Aldo Camini waren andere schuilnamen.
QUERIDO: !-,-?-:„ ‟-()˙˙
RICHTER (HANS)
Vanaf 1921 is de dadaïst Hans Richter
een medewerker van De Stijl. De
abstracte film van Richter bood nieuwe perspectieven binnen de beeldende kunst.
SCHWITTERS
Met Kurt Schwitters organiseerde Van
Doesburg dadaïstische soirees. Zij publiceerden ook het dadaïstische sprookje Die
Scheuche X, een typografisch pareltje. Van Doesburg maakte ook collages à
la Schwitters en Schwitters collages en assemblages à la De Stijl.
SCHILDER
In de eerste jaren van De Stijl kende
Theo Van Doesburg de schilderkunst de belangrijkste rol toe. Vanaf 1920 gaat
hij zich, na eerdere samenwerking met architecten, uitgesproken met
architecturale problemen bezighouden. De architecturale activiteiten
beïnvloeden zijn schilderwerk. Op het einde van zijn korte leven keert hij,
ontgoocheld door de praktische moeilijkheden, opnieuw naar de schilderkunst.
STIJLCURSUS
Zie Weimar en Itten.
SIMULTANE CONTRA-COMPOSITIE
Dit schilderij uit 1929/30 oogt als een kaduke Mondriaan waarbij
zwart hekwerk en vlakken scheef uit elkaar vallen. Destructie was een steeds
weerkerend aspect bij Van Doesburg.
SURREALISME
Van Doesburg schreef voor het
tijdschrift Groot-Nederland een zeer uitvoerig
artikel over het surrealisme in de Franse letterkunde. Hij apprecieerde in het
surrealisme een zeker laboratoriumkarakter. Het lijkt verbazingwekkend maar illustreert
tegelijk zijn veelzijdigheid.
THEORIE
Theo van Doesburg was een sterk
theoreticus en vooral een vlijmscherp polemist. Hij gaf voordrachten, schreef
artikelen en meerdere manifesten. De lijst artikelen is indrukwekkend. Grundbegriffe
der neuen gestalteten Kunst
verscheen in 1925 als deel van de serie Bauhausbücher.
TYPOGRAFIE
zie letters
TIJDSCHRIFTEN
Van Doesburg was medeoprichter en tot
zijn dood hoofdredacteur van het in 1917 gestichte tijdschrift De Stijl.
Daarnaast werkte hij ook mee aan andere tijdschriften. Tijdschriften waren het
internet van de avant-garde. Vormgeving en illustratie waren over de
taalbarrières het internationale visuele Esperanto. Zie ook Mécano.
UNIVERSITEITSHAL
Begin jaren '20 laat Cornelis van
Eesteren Van Doesburg meewerken aan een architecturaal project voor een
Amsterdams universiteitscomplex. De betrekking tussen ruimte en tijd krijgt in
die periode Van Doesburgs uitdrukkelijke belangstelling. Het bleef bij
plannen.
VANTONGERLOO (GEORGES)
Was een vroeg lid van De Stijl. Hij verwierf door ruil Van
Doesburgs Compositie in herfstkleuren en bekritiseerde er het te
naturalistische kleurgebruik van. Wanneer Van Doesburg in België lezingen over
de Nieuwe Beelding hield logeerde hij bij Vantongerloo die als tweetalige
ook rechtstreeks voor het deels Franstalige publiek vertaalde.
WEIMAR
Van Doesburg leefde van 1921-1923 in
Weimar. Weimar was de stad van Goethe en van het vroege Bauhaus. Van Doesburg
ambieerde om er te doceren maar Gropius vond zijn Stijlprincipes te dogmatisch
en vreesde een conflict met de romantisch-esoterische Johannes Itten. Als
reactie organiseerde Van Doesburg in een naburig appartement een onafhankelijke
stijlcursus die half clandestien door Bauhausstudenten gevolgd werd en waar hij
het nog romantisch-ambachtelijke Bauhaus belachelijk maakte. Naar eigen zeggen
strooide hij er het vergif van de nieuwe geest rond. De invloed op het latere
Bauhaus in Dessau is enorm geweest. Een belangrijk theoretisch werk van Van
Doesburg werd uitgegeven in de serie Bauhausbücher.
X-BEELDEN
Onder het pseudoniem I.K. Bonset
publiceert Van Doesburg in De Stijl typografische gedichten. Vermomd als
piloot gaf hij voordrachten. De mystificatie was jaren lang een absoluut
geheim, ook voor zijn directe vrienden. Van Doesburg besprak als criticus het
werk van I.K. Bonset. Het pseudoniem is mogelijk een anagram van 'ik ben zot'.
Zie ook Klankbeelden.
ZARA (TRISTAN)
De dadaïst Tristan Zara gaf een
conferentie getiteld Dada à Paris tijdens een onder auspiciën van Mécano
door Van Doesburg georganiseerde dada-avond in Weimar.
Dirk Verhaegen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten